Forum

AI Assistant
Det moralske kompas…

Notifications
Clear all

Det moralske kompas og den mentale vægt

1 Posts
1 Users
1 Reactions
136 Views
Jimmy Frydkær Jensen
Admin
Topic starter
Translate
English
Spanish
French
German
Italian
Portuguese
Russian
Chinese
Japanese
Korean
Arabic
Hindi
Dutch
Polish
Turkish
Vietnamese
Thai
Swedish
Danish
Finnish
Norwegian
Czech
Hungarian
Romanian
Greek
Hebrew
Indonesian
Malay
Ukrainian
Bulgarian
Croatian
Slovak
Slovenian
Serbian
Lithuanian
Latvian
Estonian
(@admin)
Member
[#28]

Det moralske kompas og den mentale vægt

Alle har vi det moralske kompas. Det fungerer godt for flertallet iblandt os. Men som i så mange andre sager i livet, så findes der nogle for hvem det moralske kompas er i udu. Det at have et moralsk kompas som er i uorden må siges at være op ad bakke. Det er heller ikke så meget det, jeg har tænkt mig at skrive om. Det moralske kompas kan man med øvelse finjustere så tilværelsen igen bliver tålelig.

Man kan, efter min mening ikke isolere det moralske kompas fra den mentale vægt. De to er to sider af samme sag. Men der findes tilfælde, hvor det moralske kompas er i topform, men den mentale vægt er i ubalance. Dette synes som oftest at være hos mennesker som tillige har problemer med misbrug, eller er udfordret af psykisk sygdom. Her kan den mentale vægt være ustabil, og skifte fra balance til uligevægt på et splitsekund.

Jeg har tænkt mig at påstå, at alle mennesker har ”Den mentale vægt” i deres rygsæk. Måske især for misbrugere er denne vægt både en velsignelse og en forbandelse.

Ens moralske kompas kan sagtens være velfungerende, hvor den mentale vægt ikke kan finde et balancepunkt.

Er du udstyret med et misbrug af rusmidler, så er du som oftest udfordret på den mentale vægt, ikke mindst på brugen af den.

Jeg er så privilegeret at jeg får lov til at arbejde med mennesker, som lever på samfundets skyggeside. Det er misbrugere, for hvem det største ønske er at komme ud af deres misbrug. For alt for mange er det dog en meget hård og til tider ulige kamp.

Jeg har set folk kæmpe i årevis for at få styr på deres forbrug, eller kampen for helt at kvitte misbruget. Ofte er det, at de er menneske den største hindring de møder i kampen for ædruelighed, eller frihed fra andet misbrug.

Mit grundlag for at arbejde med misbrugere er at jeg selv har været fri af enhver form for misbrug i snart 23 år. Jeg kender vejen til frihed fra misbrug, jeg har gået den vej selv.

Det sværeste ved at være i kamp for at stoppe et misbrug er vores måde at tænke på. Alle som bor og lever i Danmark kender til, og mange lever under Janteloven. Denne forbandede ”lov” med hvilken vi dømmer os selv og hinanden.

Tænker du, at det handler om rygrad for at stoppe et igangværende misbrug, så taler du hovedløs tale. Intet menneske har, på noget tidspunkt sat sig ned og bestemt sig for at nu ville de være misbruger. For det ér da et hammerfedt liv. Du kan godt selv høre det, ikke?

Jeg mener, at det første vi som rådgivere omkring det at forlade et misbrug må gøre, er at ”lære” folk om ”Den mentale vægt”. Her tænker jeg, at det er let nok at mene at det bare handler om at lade den vante tankegang vinde.

Dine tanker er din egen værste fjende. Hvilket jeg ikke har til nød at fortælle dig. Jeg husker selv de utallige gange jeg har lovet mig selv, at NU stopper jeg mit misbrug.

Jeg er lidt atypisk, for jeg stoppede helt da det for alvor gik op for mig, at jeg faktisk kan sø af det jeg havde gang i. heldigvis stoppede jeg i tide.

Også jeg har været turen igennem Anonyme Alkoholikere og de 12 Trin. Jeg tager ikke munden for fuld når jeg siger, at netop det at tilslutte mig AA-fællesskabet har været det, som har reddet mit liv. Men det er ikke mig det her handler om.

Tænk dig et tilfælde hvor du som misbruger allerede har rakt ud efter flasken. Du VED, hvad der vil ske, skulle du vælge at sætte flasken for munden og drikke indholdet. Her er det så jeg vil opfordre dig til lige at tænke.

Det at stå med flasken for munden indebærer et bevidst valg. Du kan vælge at drikke indholdet, eller du kan vælge at sætte flasken fra dig uden at have drukket af den. Det er et valg du træffer.

Du VED hvad der sker hvis du drikker. Så nulstiller du dig selv for gud ved hvilken gang. Og dit ønske om at opnå frihed fra misbruget ligger i vasken.

Her er det så at jeg vil mene, at den mentale vægt kommer ind. Det er her, hvor du står med flasken i hånden at du bør overveje, HVAD der kommer ud af at gennemføre bevægelsen fra hånden til munden? Du bliver beruset, skulle du vælge at drikke indholdet af flasken. Men du havde et valg: Du kunne drikke lortet eller hælde det ud i vasken. Drak du, valgte du at ignorere alle de advarsler du til daglig bliver præsenteret for.

Jeg beder dig ikke om at stoppe med at drikke. Det har jeg ikke nogen ret til. Du ved selv, hvad sprutten gør ved dig, og du véd at skidtet er farligt og med tiden, ved fortsat misbrug vil koste dig livet.

Hvis du havde valgt at lade skidtet stå, og ikke drikke af det, så havde du, ubevidst, valgt det, som er sundest for dig.

Men det er ikke kun ved tanker om sprutten, eller hvad dit stof er vi kan tale om valg. ”Den mentale vægt” er i gang 24/7/365 og du bestemmer selv, hvor ofte den vægt bliver din ven.

Vægten har to poler, når vi taler om dine tanker: Positiv og negativ. Det er DIG der fordrer vægten, og dermed dine tanker i det daglige. Tænker du positivt vil dine valg på vægten også være positive. Det modsatte for de negative tanker.

”Hemmeligheden” ved den vægt er, at husker du at fodre den med positive tanker, så svinder din trang til at vælge at drikke alkohol eller tage stoffer betragteligt. Valget er dit: Vil du fodre minussiden af vægten eller søger du balance på vægten. Det hele er kun op til dig.

Gør dig selv den tjeneste at tænke positivt om dig selv. Og du vil se dine valg langsomt skaber positiv fremgang i dit liv. Elsk dig selv før du elsker andre.

Share: