Forum

AI Assistant
Tror du har et prob…

Notifications
Clear all

Tror du har et problem

1 Posts
1 Users
0 Reactions
102 Views
Jimmy Frydkær Jensen
Admin
Topic starter
Translate
English
Spanish
French
German
Italian
Portuguese
Russian
Chinese
Japanese
Korean
Arabic
Hindi
Dutch
Polish
Turkish
Vietnamese
Thai
Swedish
Danish
Finnish
Norwegian
Czech
Hungarian
Romanian
Greek
Hebrew
Indonesian
Malay
Ukrainian
Bulgarian
Croatian
Slovak
Slovenian
Serbian
Lithuanian
Latvian
Estonian
(@admin)
Member
[#25]

Vejen til ædruelighed

Den vej må og skal starte med at du lader den første genstand/bajer/pibe/bon eller fix stå urørt hen. Livet er ikke til for at dope sig fra det. Det er til, fordi det skal leves på fuld hammer.

Men med fuld hammer mener jeg ikke den første skid på dagen, den første af nogen som helst form for stemnings-ændrende substans. Det være sig bajeren, dopet, klumpen eller pumpen. Hold dig fra den første ”genstand”. Lige meget hvad dit foretrukne stof end er.

Jeg har lavet dette skriv fordi jeg sidder og tænker på alle dem, som ikke har hørt, at det godt kan lade sig gøre at komme ud af det med livet i behold.

Min erfaring er bygget op gennem 22 år og 6 måneders uafbrudt ædruelighed. Ikke én gang har jeg taget et tilbagefald. Jeg har ikke haft én genstand hældt i mig gennem alle de år.

Det siger jeg ikke for at fremstå hellig eller frelst. Apropos Frelst, så er det et oldnordisk ord som oversat blot betyder ”Fri Af Lænker!” Og det må du sande, jeg ér, med den store ædruelighed bag mig.

Du så mig ikke drikke en genstand i går. Du ser mig ikke drikke en i dag, ej heller i morgen får du et sådant syn at se.

Hvordan kan jeg sige det så sikkert? Fordi jeg, om nødvendigt, er nede og tælle timer, måske endda minutter for at undgå at gribe til at snuppe den første drink.

Alkohol var mit stof. Jeg har prøvet hash, men blev så forbandet syg at jeg ikke rørte skidtet igen. Har ikke været tæt på at blive skæv siden den 25 april 2003, hvor jeg havde min sidste brandert på. Jeg var så fuld, at jeg blev kørt til udpumpning på sygehuset i Åbenrå. Jeg har ikke rørt en dråbe siden engang i april 2003. Har smagt en bajer én gang efter den 28 april 2003. har ikke været fuld siden den 28 april 2003, hvor jeg havde min første ædru dag.

Jeg var indlagt, og blev trappet ud af den brandert jeg havde på da jeg blev indlagt. Det tog mig tre dage at blive ædru efter min sidste druktur den 24 april 2003. Og har på ingen måde tænkt mig at glemme, hvor jeg kommer fra. Jeg bliver flere gange om ugen mindet om konsekvenserne ved drikkeriet. Jeg arbejder på et misbrugs-center, hvor alle former for misbrug behandles. Et misbrug er et misbrug, uanset hvad der er dit foretrukne stof. Husk på, alkohol er også et stemnings-ændrende rusmiddel. Folk dør af at være alkoholikere, uden evne til at være ærlige overfor sig selv.

Sandt af sige. Går du oppe hos os, BCF, så er jeg ikke ligeglad med om du drikker. Jeg er ligeglad med om du vælger ikke at følge de råd, vi som behandlere kan diske op med. De ting vi siger, siger vi fordi det alt sammen har hjulpet os selv til at holde os fra rusmidler. Af enhver tænkelig art.

Jeg skriver ikke dette for at spille smart. Dybest set, når sandheden skal på bordet, så kan jeg jo være kold overfor om du vælger at drikke dig ihjel. Det er ikke mit ansvar, det er DIT. Dermed ikke sagt, at jeg ikke er påvirket af det, hvis et menneske jeg har været med til at vejlede alligevel vælger at fortsætte til den visse død indtræffer. Det er ikke mig, som ligger med umenneskelige smerter fordi lever og nyrer er stået af. Alkoholdøden er nok den mest smertefulde død nogen kan gennemgå.

Hvorfor, når din fornuft nu siger til dig, at du også burde stoppe med at indtage dit stof, så alligevel bliver du ved, for det med at dø af druk rammer kun bumsen på bænken. Det er lige så sikkert som amen i kirken at fortsætter du dit misbrug, så BLIVER det dig der dør af misbruget.

Jeg var millionær hvis jeg havde lige så mange penge som antal gange jeg har hørt ordene: ”Det sker ikke for mig. Se ham på bænken, han er da mere alkoholiker end mig!”

Okay – Jeg er ked af at må fjerne din vildfarelse. Du ER lige så meget alkoholiker som bumsen på bænken. Bumsen på bænken er blot langt mere modig og ærlig en du. Bumsen på bænken HAR truffet en beslutning om aldrig igen at skjule sig og skamme sig over egne valg.

Nu vil du så råbe, at du bestemt ikke selv har valgt at blive alkoholiker. Jo, du har. Det er bare ikke et bevidst valg du har truffet. Dit valg blev truffet allerede i det øjeblik du opdagede virkningen af sprutten. Jo, bajeren er også sprut. Den første lykkefølelse du oplevede ved din allerførste drink er den følelse du stadig, den dag i dag, jagter, og nærmest er villig til alt for at opnå den lykkefølelse igen. Trist, for du vil aldrig finde den lykkefølelse igen, lige meget hvilket stof du forsøger med.

har du et misbrug, så vær i det mindste ærlig omkring det. DU er den eneste der tror på, at ingen andre ved at du har et misbrug. Tro mig, alle omkring dig ved, at du har et misbrug. Og det véd du også selv at de ved, hvis du har bare en flig af ærlighed i dig.

Verden er ikke dum, selv om du er af den overbevisning at du er den eneste der ved, at du drikker eller har et andet misbrug. Det er bare ikke deres opgave at fortælle dig, at du har et problem, du nødvendigvis MÅ begynde at tage alvorlig. I det mindste hvis du går med planer om at opnå at få din velfortjente folkepension, når du bliver så gammel at du er berettet til at modtage den.

Kun du ved, ud fra graden af dit misbrug, om din krop holder længe nok til at du FÅR den pension.

Se dig omkring. Verden er fyldt med gode mennesker. Hvorfor ønsker du dig så væk fra det hele? Bild dig ikke ind, at du er den kloge i spillet. De véd godt at du har et problem som kræver hjælp, det er bare ikke din partner eller din familie der skal hjælpe dig. Det er først og fremmest dig selv.

Kun DU kan forhindre at DU rækker ud efter den næste genstand, eller det næste fix.

Share: